Veelgestelde vragen
Staat uw vraag hier niet bij neem dan contact met ons op
In tegenstelling tot een gangbare laadpaal is een slimme laadpaal verbonden met het WiFi-signaal in uw woning. Deze laadpaal communiceert met uw elektrische auto, met uw WhatsApp en – als u wilt – met uw zonnepanelen. Dit betekent dat u eenvoudig laadmomenten kunt inplannen, bij voorkeur uiteraard wanneer het elektriciteitsaanbod het goedkoopst is. WhatsApp geeft u een overzicht van de afgelopen laadmomenten met de mogelijkheid deze automatisch te verrekenen wanneer u zakelijk laadt. Slimme laadpalen kunnen bovendien rekening houden met het stroomverbruik in huis; met de keus voor een slimme laadpaal voorkomt u dat uw netwerk thuis overbelast raakt. Onze TOP 6 bestaat uitsluitend uit slimme laadpalen; de Alphen Single Proline en diverse Wallbox Coppers.
Type 1
ook wel Yazaki-stekker genoemd, wordt gebruikt in de VS en Japan. In Europa komt deze stekker nog zelden voor. Met dit type 1 kun je alleen 1-fase laden.
Type 2
ook wel de Mennekes-stekker genoemd, is de standaardstekker voor laadpalen binnen Europa. Met dit type kun je zowel 1- als 3-fase laden.
Het verschil tussen 1-fase en 3-fase is het maximale laadvermogen voor de betreffende, elektrische auto. Een 3-fase aansluiting heeft een hoger laadvermogen dan een 1-fase aansluiting. Even technisch… een 1-fase aansluiting heeft een laadvermogen van 3,7kW (16 Ampère) of van 7,3kW (32 Ampère). Een 3-fase aansluiting heeft daarentegen een laadvermogen van 11kW (3×16 Ampère) of 22kW (3×32 Ampère). Met een 3-fase aansluiting heeft u dus een hoger maximaal laadvermogen en kunt u sneller laden. 1-Fase laden is inmiddels niet meer zo gangbaar. Dit komt doordat elektrische auto’s steeds vaker beschikken over de mogelijkheid te laden op 11kW en 22kW.
Load balancing zorgt ervoor dat de laadpaal rekening houdt met het privé of zakelijke stroomverbruik van het elektriciteitsnetwerk. Load balancing voorkomt dat het stroomnetwerk overbelast raakt. De accu van uw elektrische auto zal dan iets minder snel vol zijn, maar u voorkomt wel overbelasting en dus mogelijke schade aan uw elektriciteitsnetwerk.
De merken uit onze TOP 6 zijn allemaal uitgerust met load balancing. Wilt u overdag uw auto kunnen opladen terwijl ook de huishoudelijke apparatuur stroom neemt, dan raden wij u zeker aan een laadpaal te kiezen voorzien van load balancing.
Smart charging – slim laden – is eigenlijk alleen aan de orde bij zakelijk laden. Laadpalenfabrikant Alfen gebruikt deze term voor de evenredige distributie van elektriciteit over meerdere laadpalen. Daarmee krijgen alle auto’s die opladen evenveel stroom.
Power sharing is smart charging. Laadpalenfabrikant Alfen gebruikt de term smart charging en zijn collega fabrikant Wallbox gebruikt power sharing. Met beide termen wordt de beschikbare stroom bedoeld, die evenredig verdeeld wordt over meerdere laadpalen. Hierdoor krijgen alle auto, die tegelijk opgeladen worden, evenveel stroom.
De overeenkomst van alle laadpalen is natuurlijk dat ze elektrische auto’s opladen. Maar niet laden ze allemaal even snel. Het verschil is afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal. Het laadvermogen kunt u zien als de hoeveelheid en snelheid van het doorgeven van de stroom aan de auto. Laadvermogens variëren van 3,7kW, 7,4kW, 11kW tot 22kW.
Langs de snelweg ziet u regelmatig stations – zoals FastNed – waar u gebruik kunt maken van een snellader. Deze snellaadstations voorzien uw elektrische auto in relatief korte tijd van stroom, zodat u weer snel verder kunt rijden. Vaak is uw accu al binnen 20 tot 40 minuten voor 80% opgeladen. Uiteraard spreekt het voor zich dat deze verhoogde laadsnelheid u meer kost dan een gangbare oplaadbeurt.
Een onboard lader bevindt zich in uw elektrische auto en regelt de maximale laadsnelheid van uw auto. Deze lader is verkrijgbaar in vier varianten:
3,7kW
7,4kW
11kW
22kW
De onboard lader is een beperkende factor wanneer er een laadpaal van 22kW gekoppeld wordt op een elektrische auto met een onboard lader van 11kW. Dan laadt de elektrische auto met 11kW op en niet met 22kW.
Sinds 3 januari 2022 kunt u subsidie aanvragen voor elektrisch rijden. Dit geldt voor gebruikte en voor nieuwe elektrische auto’s. In 2022 bedraagt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto €3.700 en voor een gebruikte €2.000. Deze subsidies gelden alleen voor auto’s met een koop- of leaseovereenkomst, door u afgesloten op of na 1 januari 2022.